Digiapua arkeen ja vapaa-aikaan

Ihmiset hakevat yhä enemmän verkosta ideoita ja vinkkejä elämän eri osa-alueille. Alma Media helpottaa palveluillaan ihmisten arkea ja valintoja eri elämäntilanteissa. Vuonna 2013 panostimme vahvasti digipalveluidemme kehitykseen, jotta ne palvelisivat entistä paremmin kuluttajien muuttuvia tarpeita.

Palveluita eri elämäntilanteisiin digitaalisuutta hyödyntäen

Alma Median digitarjonta kattaa monipuolisen kirjon erilaisia kuluttajapalveluita. Alma Median palveluista voi etsiä autoa, tyylivinkkejä tai vaikka terveellisen elämäntavan ohjeita. Palveluita ovat muun muassa Telkku.com, YourLapland.com, E-kontakti.fi ja Etuovi.com sekä Iltalehti.fi:n terveyteen ja ruokaan liittyvät teemaosiot.

Vuoden 2013 aikana digitaalisten tuotteiden ja palveluiden osuus Alma Median liikevaihdosta kasvoi 28,1 prosenttiin. Kiihtyvä digitalisoituminen ja kuluttajien siirtyminen verkkoon ovat vaikuttaneet vahvasti kuluttajapalveluiden tarjontaan.

Palvelutarjonnan monipuolisuuden lisäksi Alma Media panostaa palveluiden laatuun ja luotettavuuteen. Muun muassa Suomen suurin nettideitti-palvelu E-kontakti.fi kehitti vuonna 2013 asiakaspalveluaan. Palvelulle myönnettiin Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-merkki lokakuussa 2013.

Kansainvälisiltä toimijoilta puuttuu usein suomenkielinen asiakaspalvelu, tai sitä on heikosti tarjolla. E-kontakti.fi:n valtteja ovat luotettavuus, turvallisuus ja kotimaisuus. Olemme ylpeitä palvelun suomalaisuudesta ja haluamme jatkossakin olla mukana tuomassa lisää rakkautta suomalaisten elämään”, E-kontakti.fi:n palvelupäällikkö Matti Liljaniemi toteaa.

Kohti kokonaisvaltaisempia palveluita

Yksittäisten palveluiden tarjoamisen sijaan Alma Media haluaa kehittää palvelukokonaisuuksia, joilla voidaan vastata samalla kertaa kuluttajan useisiin tarpeisiin. Vuonna 2013 kehitimme digitaalisia palveluita yhä monipuolisemmiksi.

Ruokaan ja resepteihin keskittyvä verkkopalvelu Kotikokki.net aloitti yhteistyön Neljän Ruoka Oy:n kanssa. Yhteistyön tuloksena syntyi Kotikokin Ruokakassi -palvelu, jonka kautta kuluttajat voivat tilata viikon illalliset resepteineen ja raaka-aineineen suoraan kotiovelle kuljetettuna. Myös asunnonvälitysportaali Etuovi.comissa kiinnitettiin huomiota asumisen kokonaisuuteen avaamalla uudet sisustussivut.

Meillä on palveluja, joista kuluttaja aidosti hyötyy. Esimerkiksi sisustussivujen pohjana on kuvagalleria, jossa on vihjeitä sisustamiseen. Kuvien kautta kuluttajat pääsevät suoraan verkkokauppaostoksille”, kertoo Alma Mediapartnersin toimitusjohtaja Riikka Wulff.

Tulevaisuudessa myös nettideittipalvelu E-kontakti voi olla deittailun kokonaispalvelu, jossa on esillä  laajemmin rakkauteen ja seuranhakuun liittyviä toimijoita, kuten ravintoloita, lahjatavarakauppoja tai koruliikkeitä.

Helppokäyttöistä, hauskaa ja hyvännäköistä

Digitalisoitumisen kiihtyminen ja mobiililaitteiden kasvava kirjo haastavat Alma Median rakentamaan  entistä toimivampia ja yhteisöllisempiä palveluita, jotka ovat käytettävissä niin koneella kuin kännykälläkin.

Vuonna 2013 kehitettiin uusia mobiilisovelluksia ja panostettiin visuaalisuuteen. Muun muassa televisio-opas Telkku.com ja Kotikokki.net uudistivat palveluitaan ja ilmettään.

Tuotteiden ja verkkopalveluiden on haastavampaa erottua kilpailijoista pelkällä sisällöllä ja toiminnallisuuksilla. Sen vuoksi saamme käyttöömme esteettisesti toinen toistaan miellyttävämpiä nettipalveluita ja käyttökokemuksia”, uudistusprojekteissa mukana ollut käyttöliittymäsuunnittelija Tuomas Nironen toteaa.

Digituotteiden käyttökokemusta voidaan parantaa myös pelillisyydellä ja käyttäjien osallistamisella.Pelillisyydellä tarkoitetaan peleistä tuttujen rakenteiden tuomista osaksi erilaisia sisältöjä, palveluita ja mainontaa, jolloin niiden kuluttaminen on mielenkiintoisempaa, hauskempaa ja usein myös yhteisöllisempää. Ihmisten luontainen pelaamisen ja jakamisen tarve on otettu huomioon muun muassa Kotikokki.net-palvelussa, sosiaalisen median työkaluja hyödyntävässä Yourlapland.com-matkailupalvelussa ja Iltalehden  Fiidi.fi-palvelussa. Fiidi.fi julkaisee sosiaalisessa mediassa suosittuja juttuja, joita lukijat voivat jakaa omille sosiaalisen median verkostoilleen.

Pelillisyyden avulla pystytään tekemään interaktiivisempia sisältöjä sekä osallistamaan ja sitouttamaan ihmisiä antamalla heille elämyksellisempi ja rikkaampi käyttäjäkokemus”, digitaalisen palvelu- ja kehitysyksikön Alma Diverson johtaja Minna Nissinen täsmentää.

Kuluttajapalveluiden digitaalisten ratkaisujen merkitys korostuu entisestään tulevaisuudessa. Alma Median tavoitteena onkin kasvattaa digitaalisten palveluiden osuutta konsernin liikevaihdosta nykyisestä 28 prosentista yli 50 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.