Uudelle uralle netin kautta

Alma Media on mukana tukemassa ihmisen työelämää sen jokaisessa vaiheessa. Palvelumme ohjaavat uusille urapoluille, siihen ensimmäiseen työpaikkaan, kesätöihin tai vaikkapa kokeneen huippujohtajan pestiin työuran myöhemmissä vaiheissa. Vuonna 2013 Alma Media jatkoi panostustaan digitaaliseen rekrytointiliiketoimintaan.

Tuotetarjonta kehittyy kansainvälisten rekrytointipalveluiden tukemana

Mediasta kasvaa palvelu, jota ohjaa tulevaisuudessa yhä voimakkaammin asiakaslähtöisyys. Alma Media on vahvasti mukana kehityksessä – myös kansainvälisesti. Digitaaliset rekrytointipalvelut ovat tästä hyvä esimerkki. Niiden osuus Alma Median liikevaihdosta oli 10,9 prosenttia vuonna 2013.

Digitaalisen rekrytointiliiketoiminnan vahvistamiseksi on tehty viime vuosina useita yritysostoja: muun muassa alueidensa markkinajohtajat CV Online Baltiassa, LMC Tšekin tasavallassa ja Profesia Slovakiassa. Lisäksi Monsterin palvelut Puolassa, Unkarissa ja Tšekissä tulivat osaksi Alma Median rekrytointipalveluiden tarjontaa vuoden 2014 alusta. Liiketoimintaa johdetaan Alma Median ja Monsterin yhdessä omistamasta Alma Career Oy:stä. Suomessa Monster.fi on toiminut Alma Median omistuksessa jo pidempään.

Rekrytointiportaalit hyötyvät toisistaan tekniikkaa, osaamista ja tarjottuja palveluita jakamalla. Ostettujen yritysten henkilöstö tuo Alma Mediaan tietotaitoa, jota koko verkosto voi hyödyntää.

"Tiedon jakaminen ja toisilta oppiminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Meillä on myös paljon asiakkaita, jotka haluavat rekrytoida kansainvälisesti. Uusien hankintojen kautta voimme entisestään laajentaa tarjontaamme myös muihin maihin. Tiedon lisäksi olemme päässeet jakamaan myös tuoteosaamista. Otimme mm. Suomessa käyttöön Tsekissä kehitetyn rekrytointityökalun, jota voimme tarjota asiakkaillemme. Slovakiassa kehitetty palkkatietotyökalu on myös pian käytössä kaikissa maissamme. Sen avulla saamme kansainvälisille asiakkaillemme kattavaa tietoa esimerkiksi eri maiden välisistä palkkaeroista", kertoo Alma Careerin toimitusjohtaja Marja Pylkkänen.

Rekrytoinnit tehdään yhä useammin verkkoa hyödyntäen

Alma Median digitaaliset rekrytointipalvelut ovat oman alansa tunnetuimpia brändejä kaikissa konsernin toimintamaissa. Palvelujen suosio käyttäjien keskuudessa perustuu hyvään käytettävyyteen, sisältöjen ainutlaatuisuuteen ja monessa tapauksessa myös yhteisöllisyyteen. Rekrytoinnit tehdään yhä useammin verkon ja verkostojen kautta. Työpaikkailmoitukset viedään ympäri verkkoa Alma Median palveluiden, sosiaalisen median ja muiden verkostojen kautta. Nousevia trendejä rekrytointirintamalla ovat muun muassa mobiilikäyttäjien määrän kasvu, videohaastattelut ja hakijoiden arviointi verkossa olevilla työkaluilla.

"Pyrimme Alma Career Oy:ssä ratsastamaan ajan hermolla ja tarjoamme esimerkiksi Suomessa ja Tsekissä sekä videohaastatteluihin että arviointeihin sopivia tuotteita yhdessä kumppaneiden kanssa. Hakijakokemuksen näkökulmasta kehitämme tuotteitamme jatkuvasti esimerkiksi eri päätelaitteiden osalta – hakemuksen jättämisen työpaikkaan tulisi onnistua sujuvasti myös mobiililaitteelta. Rekrytoijien tulisikin pyrkiä palvelemaan työnhakijoita eri kanavissa yhtä sujuvasti kuin asiakkaita, sillä hyvällä työnantajamaineella on suora vaikutus tuotteiden myyntiin, Marja Pylkkänen toteaa.

Tuemme nuorten työllisyyttä

Nuorisotyöttömyys on ollut pitkään koko Euroopan haasteena. Alma Media pyrkii erilaisten hankkeiden kautta ehkäisemään nuorten syrjäytymistä ja edistämään heidän työllistymistään. Alma Media ja Monster.fi ovat olleet jo kolme kertaa mukana Suomen lasten ja nuorten säätiön (SLNS) kanssa nuorten työllisyyttä edistävässä Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa. Vuonna 2013 kampanja keräsi mukaan 174 työnantajaa ja yli 35 000 kesätyöpaikkaa. Kesätyöpaikka on nuorelle arvokas tilaisuus kehittää työelämävalmiuksiaan, ja se on myös tärkeä ensikohtaaminen työnantajan ja tulevan työntekijän välillä. Työnantajalle kesätyö on erinomainen tilaisuus tehdä myönteinen ensivaikutelma, tunnistaa tulevaisuuden huippuosaajat ja opettaa uudelle työntekijäpolvelle työelämässä tarvittavia taitoja.

Vastuullinen kesäduuni -kampanja jatkuu vuonna 2014, jolloin tavoitteena on saada mukaan 300 kesätyönantajaa.